Dej si pauzu, abys byl o krok napřed!

Fb. In.

Pohovor 101: Jak ho zvládnout levou zadní

Pracovní pohovory mají pár zlatých pravidel, která se vyplatí dodržovat. Jak ten svůj zmáknout na jedničku a získat práci snů – nebo vlastně jakoukoliv práci 😛 – poradíme v článku. Protože každý musí někde začít a po odeslání životopisu je právě pohovor tím nejdůležitějším krokem. Tak čti, jak na něj!

Uf, je to tady. Tvůj životopis se vydal do světa a přišla odpověď – máš přijít na pohovor. Takže co teď? Úplným základem by měla být slušná odpověď, že na pohovor přijdeš. Vypadá to jako maličkost, ale je to první puntík k dobru. 

Pak začni plánovat. Zjisti si, kam přesně máš přijít a v kolik hodin. Náhoda je blbec, takže až vyrazíš na pohovor, počítej s časovou rezervou. Patnáct minut je základ, půlhodinka je jistota. Jako fakt, půl hodina. Když totiž nedorazíš nebo dorazíš pozdě, dost pravděpodobně tě podruhé už nepozvou. No a naopak – když přijdeš dřív, stihneš se přímo před schůzkou ještě uklidnit, vydýchat, nabudit a upravit.

Speaking of… Existuje tisíc a jedna rada o tom, co na pohovor nosit a nenosit. Jeden tip je ale nad všechny: v jednoduchosti (a slušnosti) je krása. Vyhni se extravagantnímu oblečení, i když budou v módě mezi kámoši zrovna zářivě neonové barvy nebo džíny rozdrbané od stehen po kotníky. Co je cool na party, není cool na pohovor. Místo toho se oblékni usedle a slušňácky. Žádné džíny, flitry, velké nápisy, ale šaty, obyčejné kalhoty a košile. Nepomůžou ani výstřihy a odhalená ramena, to se na pohovor zkrátka nenosí. Proti tobě budou sedět protřelí personalisté, kteří už viděli snad všechno, překvapit je tak můžeš jenom nepříjemně. 

Namachrované týpky nebereme

Před pohovorem si zjisti něco málo o firmě, kde chceš pracovat. I na to totiž může přijít řeč – neboj, nebudou tě zkoušet, ale je zkrátka dobré ukázat, že o své budoucnosti přemýšlíš. 

Připrav se taky, že se tě na pohovoru budou ptát na obsah tvého životopisu, takže si připrav stručné odpovědi ohledně svého vzdělání a předchozích pracovních zkušeností. Pozor! Nevyplatí se pomlouvat bývalého zaměstnavatele – to tomu novému leda řekne, že nejsi loajální a pouštíš si pusu na špacír. Takže i když tě šéf fakt hodně štval, mluv o něm jen v dobrém. Novou práci si hledáš prostě, protože chceš zkusit něco nového, nebo máš rád výzvy – to je diplomatická odpověď 😉

Money, money, money

Pokud se nehlásíš na pozici, kde je plat jasně daný předem, určitě padne i otázka, kolik si za svou práci představuješ peněz. A ty musíš vyplivnout nějakou částku. Střílet od boku nebo házet šílenými částkami se nevyplatí, na namachrované studenty totiž nejsou personalisté moc zvědaví. Mrkni tak na internet a zjisti, kolik se zhruba v daném oboru bere za danou práci bere, zeptej se rodičů, starších kamarádů atd. – zkrátka si udělej alespoň hrubou představu o platu nebo hodinové mzdě, ať nejsi za mimoně.

Odpovědi na různé otázky, u kterých víš, že padnou – co studuješ a proč, co tě na škole nejvíc baví a proč, proč se k nim hlásíš, proč tě daná pozice zajímá, jaké jsou tvoje silné a slabé stránky, kde se vidíš za pár let atd. – si klidně natrénuj doma, aby byl při premiéře tvůj výkon dokonalý. A než tě usadí do kanceláře, řekni si určitě o vodu, aby se ti lépe mluvilo. Nezapomeň ani na pevný stisk ruky a mega slušné vystupování. Prosím a děkuji udělají all the difference, fakt!

Nebuď za němého

Při pohovoru se neboj ptát na všechno, co tě zajímá – jaká je pracovní doba, jaký je pracovní dress code, jaké jsou benefity nebo pracovní možnosti (třeba jestli můžeš občas pracovat z domova atd.), na čem bys třeba pracoval jako první atd. atd. Na závěr se taky zeptej, kdy můžeš očekávat výsledek  pohovoru a poděkuj za jejich čas. 

No a teď jen do toho 😎 Držíme palce!

P. S.: Pokud nevíš, jak si vytunit životopis, mrkni na tenhle článek a stáhni si naši předpřipravenou šablonu, se kterou zaručeně oslníš 😉

Foto: unsplash.com