Dej si pauzu, abys byl o krok napřed!

Fb. In.
LinkedIn nebo taky „linkáč“ je největší profesní síť na světě. Je dost podobná Facebooku, jen s tím rozdílem, že tam tak úplně nepatří tvůj pejsek nebo fotky v plavkách na Tenerife. Místo kamarádů tam navazuješ profesní vztahy, přidáváš tam svoje kariérní úspěchy a tvůj profil tam obecně slouží jako takové on-line CV. A pozor – mít ho se vyplatí, i když tam zatím nemáš moc co napsat. Proč? Vysvětlíme!

„Klasický životopis je dneska už téměř mrtvý,“ říká Josef „José“ Kadlec, jeden z největších českých expertů na LinkedIn, který souhlasil s tím, že nám pomůže lépe ti popsat, o co jde a proč by člověk měl tuhle profesní on-line vizitku mít, i když zatím nemá moc zkušeností. „Když si hledáš práci, je daleko přínosnější mít profil LinkedIn, na který se tvůj potenciální zaměstnavatel může podívat a hned tam vidí všechno, co o tobě potřebuje vědět.“

Linkáč ale není jen virtuální CV, můžeš se jeho prostřednictvím i propojovat s různými jinými odborníky na trhu, což je důležité ke dvěma věcem – pokud budou k sobě do týmu někoho hledat, dozvíš se to mezi prvními a můžeš jim rovnou napsat, že to bereš; a zároveň tě oni můžou přímo oslovit s nabídkou, o které si myslí, že by pro tebe mohla být zajímavá. Prostě přímý kontakt bez prostředníka.

Linkáč už na střední?

„Pokud chce člověk hned po střední škole nastoupit do práce anebo si hledá přivýdělek ke studiu na vysoké, založení profilu na LinkedInu se stoprocentně vyplatí,“ radí Kadlec. „Řekl bych, že dnes už je to vedle Facebooku a Instagramu dokonce takový standard.“

A fakt přitom vůbec nevadí, že tam nemáš moc co psát. „Na profil stačí napsat svoje zkušenosti, vzdělání, zájmy, dosavadní úspěchy a mimoškolní aktivity, případně pozici, kterou bych do budoucna chtěl vykonávat. Eventuální zaměstnavatel má potom šanci můj profil objevit a vybrat mě na takovou pozici, která ke mně sedne nejvíc.“

Oproti Facebooku ti navíc LinkedIn ukazuje, kdo a kdy navštívil tvůj profil, takže pokud je to někdo zajímavý, můžeš ho zpětně kontaktovat, což taky není k zahození.

José radí: Jak na profil?
1. Fotka místo tisíce slov

„Každý máme telefon plný úžasných selfíček, fotek z pláží a nezapomenutelných party, ale je to doopravdy to, co by měl náš budoucí zaměstnavatel vidět? Rozhodně ne. Zvolit bychom měli profesionálně vypadající fotografii, která ale nutně nemusí být od profesionálního fotografa. Nutně nemusíte mít kravatu, pokud se s ní neztotožňujete nebo to v prostředí a oboru, ve kterém se pohybujete, není obecně vyžadováno. Nicméně fotka je náš první kontakt s potenciálním zaměstnavatelem, podle kterého si o nás vytvoří celkový obrázek, který se potom už jen hodně těžko mění. Měli bychom proto důsledně dbát na to, abychom udělali takový dojem, jaký udělat chceme.“

2. Keep it simple

„Profil by měl zůstat přehledný, určitě tak není potřeba přidávat úplně každou svoji zkušenost. Důležité je vybrat jen ty adekvátní vzhledem k tomu, o jaké pozice se chceme ucházet. Například pokud nás zajímá pozice, která je v segmentu práce s klientem, je vhodné přidat brigádu v call centru, ale ne úplně to, že jsme loni v létě u strejdy v autosalonu myli auta, a podobně.“

3. Updatuju, updatuješ, updatujeme

„Neaktualizovaný profil nemá na LinkedInu co dělat. Certifikáty, co už neplatí, pryč. A tvrdit, že pracujeme někde, kde už dva roky nejsme – a možný zaměstnavatel si to může jednoduše ověřit – taky nepůsobí dobře, i když jsme to třeba jen v profilu zapomněli upravit.“

4. Lež má krátké nohy

„Určitě si ve svém profilu na LinkedInu nic nevymýšlejte ani se zbytečně nepřikrášlujte. Upřímně popište svůj příběh a svoji motivaci, řekněte, co umíte a proč by vás daný člověk měl ve své firmě chtít. Nepište, že jste otevření práci na plný úvazek, jestliže po pravdě hledáte něco na volné noze, a otevřete se zpětné vazbě a vhodně na ni reagujte. LinkedIn totiž umožňuje, aby ostatní hodnotili, v jakých dovednostech jste dobří. Pokud všude píšete, jak jste asertivní, ale nikdo vás v tom nepodpoří, raději to přepište.“


JOSEF KADLEC

Josef Kadlec je jeden z nejznámějších českých odborníků na profesní síť LinkedIn. Napsal o ní například mezinárodně úspěšnou knihu People as Merchandise a k tomu pravidelně školí personalisty různých společností v tom, jak ji co nejefektivněji využívat k nacházení těch nejvhodnějších talentů.